Зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні та контроль у сфері обігу готівки - Аптечна Професійна Асоціація України

Зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні та контроль у сфері обігу готівки

Державна фіскальна служба України звертає увагу керівників суб’єктів господарювання, які здійснюють готівкові розрахунки за реалізовані товари (надані послуги) або інші операції з готівкою, що з 01.06.2018 року вступила у дію постанова Правління Національного банку України від 24.05.2018 року № 54 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України» (додається), якою внесено зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148 (далі – Положення № 148).

Зокрема, Національний банк України впорядкував питання використання нових форм касових документів та початковий термін їх використання.

Так, п.1 Постанови Правління Національного банку України доповнено наступними п. 11 та 12 викладеними у такій редакції:

«11. Суб’єкти господарювання мають право до 30 червня 2018 року (включно) використовувати в своїй діяльності форми відомості на виплату грошей, прибуткового касового ордеру, видаткового касового ордеру, журналу реєстрації прибуткових і видаткових касових документів, касової книги, книги обліку виданих та прийнятих старшим касиром готівки та акту про результати інвентаризації наявних коштів, встановлені Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за  № 40/10320 (зі змінами).

12. Суб’єктам господарювання до 30 червня 2018 року (включно):

1) розробити та затвердити порядок оприбуткування готівки в касі та порядок розрахунку ліміту каси з урахуванням норм Положення про ведення касових операцій;

2) користуватися лімітами каси установленими та затвердженими до набрання чинності цією постановою.».

Враховуючи вищезазначене, ДФС вважає, що протиріччя щодо встановлення лімітів кас та використання нових форм документів на сьогодні Національним банком України врегульовано та приведено у відповідність.

У частині оприбуткування та визначення оприбуткування внесено такі зміни.

Так, зокрема, п.п. 13 та 14 п. 3 розділу І Положення № 148 доповнено словами «/книга обліку доходів» у відповідних відмінках та числах.

Пункт 18 викладено у новій редакції, а саме: «18) оприбуткування готівки – проведення суб’єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі/книзі обліку доходів і витрат/книзі обліку доходів/фіскальному звітному чеку/розрахунковій квитанції;».

У новій редакції викладено п. 11 розділу І Положення № 148, чим врегульовано питання оприбуткування готівки на торгових об’єктах, а саме:

«11. Готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі.

Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Оприбуткуванням готівки в касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх товарними чеками (квитанціями) і веденням книги обліку доходів і витрат (або книги обліку доходів), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у книзі обліку доходів і витрат (або книзі обліку доходів) на підставі товарних чеків (квитанцій).

Оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО/занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО».

Відповідно до Закону про РРО, фіскальний звітний чек – це документ встановленої форми, який повинен  щоденно друкується на РРО та містити дані денного звіту.


Крім того, мають місце випадки несвоєчасного (не у день надходження) оприбуткування готівкових коштів у касовій книзі – порядок та вимоги щодо оприбуткування та видачі готівкових коштів визначені п. 11 розділу ІІ Положення № 148. Так, згідно з п. 11 розділу ІІ Положення № 148 уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та у повній сумі оприбутковуватися.

З початку 2018 року органами ДФС було проведено 6275 перевірок та у  2813 випадках було встановлено порушення оприбуткування готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги. За матеріалами перевірок застосовано штрафних (фінансових) санкцій на загальну суму 94,0 млн. гривень.

Разом з цим, п. 11 розділу ІІ Положення № 148 чітко визначено питання застосування КОРО.

«Суб’єкти господарювання, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО, використовують КОРО для:

1) підклеювання та зберігання фіскальних звітних чеків на відповідних сторінках КОРО;

2) здійснення операцій із розрахунковими квитанціями в разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії;

3) обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, перевірок конструкцій та програмного забезпечення РРО».

Крім того, внесено зміни до абзацу третього та пп. 3 п. 29 розділу ІІІ Положення № 148 та викладено у такій редакції:

«Документом, що свідчить про здавання виручки до банку та є підтвердженням оприбуткування готівки в касі суб’єктів господарювання, є:;

3) примірник супровідної відомості до сумки з готівковою виручкою (готівкою), засвідчений підписом та відбитком печатки інкасатора-збирача;».

Зокрема, почастішали випадки встановлення в ході перевірок порушення вимог чинного законодавства в частині оформлення відповідних касових документів при оприбуткуванні або видачі готівкових коштів у касах (з кас) підприємств, а саме відсутність підписів уповноваженої особи, особи, що отримала кошти, зарахування готівкових коштів на розрахунковий рахунок без її оприбуткування у касі підприємства тощо.

За порушення норм з регулювання обігу готівки, що встановлено Національним банком України, згідно з чинним законодавством до суб’єктів господарювання передбачена відповідальність у вигляді значних сум штрафних (фінансових) санкцій (у п’ятикратному розмірах – за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки).

Просимо платників податків взяти до уваги зазначену інформацію та до 30.06.2018 року забезпечити дотримання вимог чинного законодавства, яке регулює питання обігу готівки у частині обов’язковості розробки та затвердження порядку оприбуткування готівки у касі та порядку розрахунку ліміту каси з урахуванням норм Положення № 148, а також використання нових форм документів (п. 11 та 12 п.1 Постанови № 148).

Джерело: ДФС